Dakar_2017_13

Mise splněna. Martin Macík mezi kamiony v první desítce, Lukáš Kvapil na motocyklu bodoval na poli fair play.

18.1.2017/in Dakar 2017, Kvapil, Macik, Macik Jr. /by KMR
Tým Big Shock Racing na letošním Dakaru jednoznačně uspěl. Desáté místo Martina Macíka, Františka Tomáška a Michala Mrkvy ve startovním poli kamionů potvrzuje, že i menší tým dokáže velké věci, pokud se sejde parta, která je ochotna pro společný výsledek udělat maximum a zároveň se u toho dobře bavit. I motorkář týmu Lukáš Kvapil si zaslouží respekt. Ačkoliv do cíle letošního Dakaru nedojel, dokázal pomoci zraněnému kolegovi, což je úspěch možná cennější než pódiové umístění. V každém případě, tým Big Shock Racing letos získal další potřebné zkušenosti, které se chystá zúročit na příštím Dakaru.

Dakar_2017_12

Big Shock Racing na celkovém 10. místě – Martin Macík zajel životní výsledek

14.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Letošní ročník dakarské rallye je za námi. Posádka Big Shock Racing zajela dnes krásné 7. místo. V celkovém hodnocení dosáhla na 10. příčku! „Byly to dneska nervy. Neskutečné. Startovali jsme podle celkového umístění a celou dobu bojovali jak s MANem před námi, tak i s tím za námi,“ říká těsně po dojetí etapy Martin Macík a dodává, že emoce vřely ještě po projetí cílovou páskou. „Peter Versluis se s výsledkem nechtěl smířit a přijel si to s námi vyříkat. Nakonec musel zasáhnout i organizátor,“ popisuje nečekanou potyčku Macík.

Dakar_2017_11

Dakar se valí do finále. Big Shock Racing v elitní desítce

14.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Poslední písečné duny v okolí města San Juan a dlouhé kilometry ve fesh-fesh prachu. Jako z typické rallye, kdy není pořádně vidět. Jezdci musí být maximálně soustředěni a překvapení může přijít každým okamžikem. Martin Macík si připsal další pozitivní umístění. Deváté etapové místo a v celkovém pořadí desátá pozice. „Čeká nás poslední měřený úsek, který je opravdu krátký a jede se v okolí Rio Cuarto. Bojujeme o umístění v top 10. To je jednoznačný cíl,“ hlásí Martin Macík.

Dakar_2017_10

V San Juanu Macík na 8. místě

13.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Desátá dakarská etapa byla dlouhá, rychlá a nebezpečná. „Trať byla jak v první, tak i v druhé polovině velmi rozbitá. Neustále jsme jeli přes 100 km/h a auto doslova létalo vzduchem,“ popisuje bezprostředně po dojezdu,“ Martin Macík, pilot Big Shock Racing. „Na začátku jsme se párkrát ztratili, stejně jako asi dalších 20 posádek. Bohužel jsme v totálně rozbitém řečišti utrpěli defekt a nakonec jsme museli měnit kolo,“ dodává Macík, který dojel do cíle etapy na krásném 8. místě. Celkově se Big Shock Racing drží na 12. místě.

Dakar_2017_9

Tým se musel rozdělit a kartáčky zůstaly v bydlíku. Devátá etapa zrušena.

12.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Ve středu se pro změnu nezávodilo vůbec, protože dakarská karavana se opět potýkala s nečekanými událostmi, o které v závodu rozhodně není nouze. „Mrzí mě to, přišli jsme tak o další příležitost stáhnout náskok těch, kteří jsou před námi. Měla to být nejtěžší etapa, kde jsme mohli hodně ztratit, ale také hodně získat. Nedá se nic dělat, jedeme dál a doufáme, že si ještě zazávodíme,“ říká Martin Macík. A co přesně se na Dakaru stalo? Poté, co posádka týmu Big Shock Racing dokončila úterní osmou etapu na výborném 8. místě, vydala se na přejezd do bivaku v Saltě. Měl měřit 433 km, ty se ale pěkně protáhly. Co čert nechtěl, kamení zavalilo jedinou příjezdovou silnici a během chvíle bylo vše jinak…

Dakar_2017_8

Macíkova posádka po noci plné chrápání boduje 8. místem v etapě.

11.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Martin Macík, František Tomášek a Michal Mrkva z týmu Big Shock Racing v osmé etapě, druhé maratonské, dojeli do cíle na výborném osmém místě. Po noci, kterou posádka nakonec strávila na starých matracích v obrovském hangáru bývalého vojenského objektu a ve společnosti ostatních chrápajících závodníků, vyrazila do dalších rychlostních bojů. Taktika byla jednoduchá. Nezapadnout a vyrovnanými výkony pokračovat závodem. Vše vyšlo podle plánu a členové týmu Big Shock Racing se těší z 8. etapového místa.

Dakar_2017_7

Den volna a příprava na maratónskou etapu

Posádka Big Shock Racing má za sebou den volna v bolívijské metropoli La Paz. Závodní speciál „Franta“ prošel kompletní revizí a pilot Martin Macík se s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou připravoval na nadcházející tzv. maratónskou etapu. Pondělní měřená část bude ještě kvůli počasí zkrácena, nicméně přejezdy zůstávají. V cíli tentokrát závodníky nebude čekat asistence, ale musejí se spolehnout pouze sami na sebe.

Dakar_2017_6

Zrušená 6. etapa a příjezd do La Paz

8.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Počasí v Bolívii závodníkům nepřeje. Organizátoři museli kvůli povodním zrušit celou šestou etapu. Začaly dva dny odpočinku. Posádky se ze zatopeného Orura přesunuly do La Paz. „Mechanici mají prostor pro pečlivý servis. My vyklízíme kabinu, ve které jsou tuny bahna,“ popisuje neplánovaný den volna Martin Macík. „Všichni se dáváme dohromady po otřesné noci a nouzovém spaní na dálnici před Orurem,“ dodává Macík, aktuálně na 16. příčce celkového pořadí.

Dakar_2017

Na Dakaru měli mechanici pauzu. Posádka Big Shock Racing týmu nesměla do bydlíku. Je tu maratónská etapa.

10.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
I sedmá dakarská etapa vedoucí z La Paz do Uyuni musela být kuli rozmarům počasí zkrácena, což Martina Macíka, pilota týmu Big Shock Racing příliš netěšilo: „Rádi bychom postupně umazávali ztrátu, navíc jízdu v blátě mám natrénovanou ze Sedlčan, takže se nám teď každý kilometr hodí, z podobných změn radost nemáme.“ Tentokrát se jelo na jistotu a závodníci šetřili své vozy. Nikdo neměl chuť opravovat přes noc techniku svépomocí.   Posádka žluté liazky startovala do maratónské etapy ze čtvrtého místa a do cíle dojela jako dvanáctá, celkově si drží dobrou patnáctou pozici.

518_dk17_marcelomachado_031285-1030x687

Big Shock Racing maže ztrátu. Macík zažívá euforii a dere se vzhůru.

7.1.2017/in Dakar 2017, Macik Jr. /by Lukas Doubrava
Výsledek páté zkrácené etapy je pro Martina Macíka a jeho tým jednoznačně příznivý. Čtvrté místo se ztrátou pouhých 16 minut na prvního De Rooye dodává tolik potřebné sebevědomí, které umocňuje vzestup v celkovém pořadí o devět pozic, tj. na 16. místo. „Skvěle zvládnutý kritický kontrolní bod, na kterém hodně posádek ztratilo cenné minuty, a precizní práce navigátora, nás posunula skokově vpřed,“ hodnotí pátý dakarský den Martin Macík. „Už při sjezdu z hor jsme předjeli asi sedm kamionů a v agresivní jízdě jsme pokračovali i na prašném rovném úseku, kde už jeli naplno úplně všichni,“ říká pilot žlutočerné liazky a dodává, že je to jeho dosud nejlepší výsledek v závodnické kariéře.

dakar_12017_4

Martin Macík zlobil komisaře, zkoumal kontrolku a bojoval o první desítku.

V začátku třetí etapy Rallye Dakar měli v týmu Big Shock Racing všichni hodně na pilno. Blikající kontrolka dobíjení způsobila, že se žlutý kamion Franta přihnal na start s mírným zpožděním a posádka na cestu ze San Miguel de Tucumán do San Salvadore de Jujuy odstartovala až jako 22. Po obrovském nasazení si Macík s Tomáškem a Mrkvou cestou do cíle vydobyli zpět výbornou 11. pozici. Ve vzduchu však visí penalizace. „Dneska to nebylo zrovna lážo plážo,“ zhodnotil třetí etapu na jejím konci Martin Macík.

dakar-2017_4

Proč Lukáš Kvapil opouští závod? Co se před jeho nehodou na trati odehrálo?

5.1.2017/in Dakar 2017, Kvapil /by Lukas Doubrava
Druhá etapa se stala osudnou pro Lukáše Kvapila, motocyklistu týmu Big Shock Racing, který během závodu zastavil, aby pomohl zraněnému italskému jezdci. Přesto by se příště nezachoval jinak. „Určitě ničeho nelituji, rozhodl jsem se, jak jsem se rozhodl. Přikazovaly mi to pravidla soutěže i moje přesvědčení. Nedovedu si představit, že bych nepomohl zraněnému člověku v bezvědomí. Na Dakar jsem určitě nezanevřel. Je to neuvěřitelné dobrodružství a bude-li příležitost, určitě do toho půjdu znovu,“ vzkazuje Lukáš Kvapil z týmu Big Shock Racing, člen Dukly Praha, který už dlouhá léta slouží v armádě a účastnil se také zahraničních válečných misí v Iráku nebo Afganistánu. Lukáš také působí jako mentor instruktorů speciální přípravy a nikoho asi nepřekvapí, že se věnuje i výcviku motocyklových jednotek.

dakar_2017_3

Martin Macík postupuje pořadím. Lukáš Kvapil po pádu končí.

4.1.2017/in Dakar 2017, Kvapil, Macik /by Lukas Doubrava
Ve druhé dakarské etapě se posádce kamionu týmu Big Shock Racing dařilo a přiblížila se k první desítce. Trať dlouhou 284 km, projel Macíkův kamion průměrnou rychlostí přes 100 km za hodinu a ze startovního 18. místa se propracoval až na 9. pozici. Martin Macík, Franišek Tomášek a Michal Mrkva nakonec do cíle dojeli třináctí poté, co je v samém závěru zdržely neoznačené odstavené vozy, schované ve zvířeném prachu.

Bohužel, druhá etapa neskončila dobře pro motorkáře týmu Lukáše Kvapila, který nejdříve na trati pomáhal kolegovi v bezvědomí a po odjetí dalších kilometrů sám havaroval. Zranění mu nedovolilo v závodu pokračovat.

dakar_2017_2

Macíkova posádka s chřipkou osmnáctá. Kvapil postoupil mezi motocykly a stihl opravit nádrž.

Posádka týmu Big Shock Racing ve žlutém kamionu liaz s číslem 518 úspěšně zdolala první etapu letošní Rallye Dakar. Hnána horečkou, která se od pilota Martina Macíka postupně přesunula i na navigátora Františka Tomáška a mechanika Michala Mrkvu, projela posádka prvních měřených 39 km v hodně svižném tempu. Hlavním cílem bylo udržet startovní místo do příští etapy a vypotit nepříjemnou virózu. A to se podařilo. Tým obhájil osmnáctou pozici a všichni věří v brzké uzdravení. Ve startovním poli motocyklů si dobře vedl Lukáš Kvapil, který zažil svůj dakarský křest a hned v první etapě i horké chvilky při opravě nádrže a objíždění koně, který se potuloval za jednou ze zatáček. Přesto se startovním polem probojoval ze 139. na 118. pozici.

dakar_2017_1

Big shock racing připraven na start

1.1.2017/in Dakar 2017, Kvapil, Macik Jr. /by KMR
Český Big Shock Racing tým má technické přejímky úspěšně za sebou. „Dopadli jsme na výbornou. Technika skvěle připravena a Franta nezklamal,“ popisuje průběh silvestrovského odpoledne Martin Macík, který bojuje s horečkou a poslední chvíle před závodem netráví podle plánu s týmem, ale sám na hotelu. Nový ročník Rallye Dakar bude znamenat změnu i pro navigátory, ti se musí na jízdu více soustředit, hledat neoznačené kontrolní body a pečlivě odečítat ujeté kilometry.